ENANAMAN NILAI AGAMA ISLAM TERHADAP SISWA DI SDN 3 DOLO (Tinjauan dari Segi Interaksi Edukatif)
Abstract
Efforts to Increase the Inculcation of Islamic Religious Value of Students in SDN 3 Dolo (Overview of the terms ofEducational Interaction) are generally carried out in various ways, both through schools and from private teachers ofIslamic religious education. This is manifested through: (1) Routine Teaching Routine Reading short surah of theQur'an; (2) Memorization of short verses of the Qur'an; and (3) Media usage.By increasing the inculcation of Islamic religious values towards students, there are several obstacles, such as thedifferent levels of understanding of each student, which are specifically found in the process of memorizing short surasof the Qur'an. The difference in the level of understanding in absorbing lessons that occur in students is caused bystudents' different educational backgrounds. Because not all students who come from Kindergarten (Kindergarten)education are based on religion so that in the field of reading Iqra 'or memorizing al-Qur'an' also the level is alsodifferent. As a solution to overcome these problems, teachers, especially Islamic Education Subject Teachers, have theappropriate techniques to overcome these problems, for example by holding Les Sore (Supplementary Lessons).References
Abu Bakar Muhammad, Pedoman Pendidikan dan
Pengajaran, Surabaya: Usaha Nasional,
Abdullah Nasikh Ulwan, Pedoman Mendidik
Anak dalam Islam, Semarang: Asyifa,
Ahmad Musthafa Al-Maraghi, Tarjamah Tafsir
al-Maraghi, Drs. Herry Nur Aly, K.
Anshori Umar Sitanggal dan Bahron LC.
Pent. Semarang: CV Toha Putera, 1989
Ahmad Tafsir. 2005. Ilmu Pendidikan dalam
Perspektif Islam. Bandung: Remaja
Rosdakarya.
Depag RI, Al-Qur'an dan Terjemahnya,
Semarang: PT Tanjung Masyarakat Inti,
Depertemen Pendidikan Nasional, RI. Kamus
Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka,
EB Hurlock, Psikologi Perkembangan Anak,
terjemah oleh Met Meita Sari, Jakarta:
Erlangga, 1995.
Fuad Ihsan, Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta:
Rineka Cipta, 1997.
Jogiyanto, Metodologi Penelitian Bisnis: Salah
Kaprah Dan Pengalaman-Pengalaman,
Yogyakarta, BPFE UGM, 2004,
Sugiyono, Metode Penelitian Bisnis,
Bandung, Alfabeta, 1992
Moh. Rifa'Islam, 300 Hadits Bekal Dakwah dan
Pembinaan Pribadi Muslim, Semarang:
Wicaksono, 1980.
Muhammad Tolhah Hasan, Prospek Islam dalam
Menghadapi Tantangan Zaman, Jakarta:68 Firdiansyah Alhabsyi: Penanaman Nilai Agama…
Scolae: Journal of Pedagogy, Volume 1, Number 1, 2020: 59-68
Bangun Prakarya, 1986
Muhammad Zein, Metodologi Pengajaran
Agama, Yogyakarta: AK Group dan Indra
Buana, 1990.
Muhammad Tolhah Hasan, Prospek Islam dalam
Menghadapi Tantangan Zaman, Jakarta:
Bangun Prakarya, 1986.
Matthew B Milles, Et.Al, Qualitative Data
Analisys, Diterjamahkan Oleh Tetjep
Rohendi Rohidi Dengan Judul Analisis
Data Kualitatif, Buku Tentang MetodeMetode Baru Jakarta: UI – Press, 1992.
Muhammad Nur Syams, Filsafat Pendidikan dan
Dasar Filsafat Pendidikan Pancasila,
Usaha Nasional,1986.
Noeng Muhajir, Ilmu Pendidikan dan Perubahan
Sosial; Suatu Teori
Pendidikan,Yogyakarta: Rake Sarasih,
Nur Indriantoro Dan Bambang Supomo,
Metodologi Penelitian Bisnis Untuk
Akutansi Dan Menejemen, Yogyakarta,
BPFE UGM, 1999
Oemar Hamalik, Proses Belajar Mengajar. (Cet. I,
Jakarta: Bumi Aksara, 2011)
Sulaiman MI, Manusia Religi dan Pendidikan,
Jakarta: Dirjen PT PPLTP, 1988.
Salim Bahreisy dan Said Bahreisy, Terjemah
Singkat Tafsir Ibnu Katsir Jilid II,
Surabaya: Bina Ilmu, t.t.
Sidi Gizalba, Masyarakat Islam, Pengantar
Sosiologi dan Sosiografi I, Jakarta: Bulan
Bintang, 1976.
Sutari Imam Barnadib, Filsafat Pendidikan Islam
dan Metode, Yogyakarta: Andi Offset,
Sutrisno Hadi, Metodoligi Research, Jilid I,
Yogyakarta: Andi Yogyakarta, 1997.
Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Ilmiah,
Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta:
bineka Cipta, 1993
Tim Pengembangan MKDK IKIP Semarang,
Psikologi Perkembangan, Semarang: IKIP
Semarang Press, t.t.
UUD 1945, P4, GBHN, Tap MPR
No.2/MPR/1993.
W.Taylor, dalam Oemar Hamalik, Perencanaan
Pengajaran berdasarkan Pendidikan
Sistem, (Cet. I, Jakarta: Bumi Aksara,
Winarno Surahmat, Metodologi Pengajaran
Nasional, Jakarta: Jemmars, 1979.
Winarso Surahmat, Pengantar PenelitianPenelitian Dasar Metode Teknik,
Bandung, 1989.
Winarno Surakhmad. Pengantar Interaksi
Mengajar Belajar (Dasar dan Teknik
Metodologi Mengajar). Bandung:
Tarsito.sungkono, 1996
Winarno Surakhmad, Dasar Dan Teknik
Research, Pengantar Metodologi Ilmiah,
Ed, VI ; Bandung: Tarsito, 1998
YBU Mangun Wijaya, Menumbuhkan Sikap
Religius Pada Anak, Jakarta: Gramedia
Pustaka Utama, 1991.
Zakiah Daradjat, Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan
Bintang, 1997.
Zakiah Daradjat. 1984. Ilmu Pendidikan Islam.
Ombak (Anggota IKAPI).