ENANAMAN NILAI AGAMA ISLAM TERHADAP SISWA DI SDN 3 DOLO (Tinjauan dari Segi Interaksi Edukatif)

  • Firdiansyah Alhabsyi

Abstract

Efforts to Increase the Inculcation of Islamic Religious Value of Students in SDN 3 Dolo (Overview of the terms ofEducational Interaction) are generally carried out in various ways, both through schools and from private teachers ofIslamic religious education. This is manifested through: (1) Routine Teaching Routine Reading short surah of theQur'an; (2) Memorization of short verses of the Qur'an; and (3) Media usage.By increasing the inculcation of Islamic religious values towards students, there are several obstacles, such as thedifferent levels of understanding of each student, which are specifically found in the process of memorizing short surasof the Qur'an. The difference in the level of understanding in absorbing lessons that occur in students is caused bystudents' different educational backgrounds. Because not all students who come from Kindergarten (Kindergarten)education are based on religion so that in the field of reading Iqra 'or memorizing al-Qur'an' also the level is alsodifferent. As a solution to overcome these problems, teachers, especially Islamic Education Subject Teachers, have theappropriate techniques to overcome these problems, for example by holding Les Sore (Supplementary Lessons).

References

Abu Bakar Muhammad, Pedoman Pendidikan dan

Pengajaran, Surabaya: Usaha Nasional,

Abdullah Nasikh Ulwan, Pedoman Mendidik

Anak dalam Islam, Semarang: Asyifa,

Ahmad Musthafa Al-Maraghi, Tarjamah Tafsir

al-Maraghi, Drs. Herry Nur Aly, K.

Anshori Umar Sitanggal dan Bahron LC.

Pent. Semarang: CV Toha Putera, 1989

Ahmad Tafsir. 2005. Ilmu Pendidikan dalam

Perspektif Islam. Bandung: Remaja

Rosdakarya.

Depag RI, Al-Qur'an dan Terjemahnya,

Semarang: PT Tanjung Masyarakat Inti,

Depertemen Pendidikan Nasional, RI. Kamus

Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka,

EB Hurlock, Psikologi Perkembangan Anak,

terjemah oleh Met Meita Sari, Jakarta:

Erlangga, 1995.

Fuad Ihsan, Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta:

Rineka Cipta, 1997.

Jogiyanto, Metodologi Penelitian Bisnis: Salah

Kaprah Dan Pengalaman-Pengalaman,

Yogyakarta, BPFE UGM, 2004,

Sugiyono, Metode Penelitian Bisnis,

Bandung, Alfabeta, 1992

Moh. Rifa'Islam, 300 Hadits Bekal Dakwah dan

Pembinaan Pribadi Muslim, Semarang:

Wicaksono, 1980.

Muhammad Tolhah Hasan, Prospek Islam dalam

Menghadapi Tantangan Zaman, Jakarta:68 Firdiansyah Alhabsyi: Penanaman Nilai Agama…

Scolae: Journal of Pedagogy, Volume 1, Number 1, 2020: 59-68

Bangun Prakarya, 1986

Muhammad Zein, Metodologi Pengajaran

Agama, Yogyakarta: AK Group dan Indra

Buana, 1990.

Muhammad Tolhah Hasan, Prospek Islam dalam

Menghadapi Tantangan Zaman, Jakarta:

Bangun Prakarya, 1986.

Matthew B Milles, Et.Al, Qualitative Data

Analisys, Diterjamahkan Oleh Tetjep

Rohendi Rohidi Dengan Judul Analisis

Data Kualitatif, Buku Tentang MetodeMetode Baru Jakarta: UI – Press, 1992.

Muhammad Nur Syams, Filsafat Pendidikan dan

Dasar Filsafat Pendidikan Pancasila,

Usaha Nasional,1986.

Noeng Muhajir, Ilmu Pendidikan dan Perubahan

Sosial; Suatu Teori

Pendidikan,Yogyakarta: Rake Sarasih,

Nur Indriantoro Dan Bambang Supomo,

Metodologi Penelitian Bisnis Untuk

Akutansi Dan Menejemen, Yogyakarta,

BPFE UGM, 1999

Oemar Hamalik, Proses Belajar Mengajar. (Cet. I,

Jakarta: Bumi Aksara, 2011)

Sulaiman MI, Manusia Religi dan Pendidikan,

Jakarta: Dirjen PT PPLTP, 1988.

Salim Bahreisy dan Said Bahreisy, Terjemah

Singkat Tafsir Ibnu Katsir Jilid II,

Surabaya: Bina Ilmu, t.t.

Sidi Gizalba, Masyarakat Islam, Pengantar

Sosiologi dan Sosiografi I, Jakarta: Bulan

Bintang, 1976.

Sutari Imam Barnadib, Filsafat Pendidikan Islam

dan Metode, Yogyakarta: Andi Offset,

Sutrisno Hadi, Metodoligi Research, Jilid I,

Yogyakarta: Andi Yogyakarta, 1997.

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Ilmiah,

Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta:

bineka Cipta, 1993

Tim Pengembangan MKDK IKIP Semarang,

Psikologi Perkembangan, Semarang: IKIP

Semarang Press, t.t.

UUD 1945, P4, GBHN, Tap MPR

No.2/MPR/1993.

W.Taylor, dalam Oemar Hamalik, Perencanaan

Pengajaran berdasarkan Pendidikan

Sistem, (Cet. I, Jakarta: Bumi Aksara,

Winarno Surahmat, Metodologi Pengajaran

Nasional, Jakarta: Jemmars, 1979.

Winarso Surahmat, Pengantar PenelitianPenelitian Dasar Metode Teknik,

Bandung, 1989.

Winarno Surakhmad. Pengantar Interaksi

Mengajar Belajar (Dasar dan Teknik

Metodologi Mengajar). Bandung:

Tarsito.sungkono, 1996

Winarno Surakhmad, Dasar Dan Teknik

Research, Pengantar Metodologi Ilmiah,

Ed, VI ; Bandung: Tarsito, 1998

YBU Mangun Wijaya, Menumbuhkan Sikap

Religius Pada Anak, Jakarta: Gramedia

Pustaka Utama, 1991.

Zakiah Daradjat, Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan

Bintang, 1997.

Zakiah Daradjat. 1984. Ilmu Pendidikan Islam.

Ombak (Anggota IKAPI).

Published
2020-07-04
How to Cite
Alhabsyi, F. (2020). ENANAMAN NILAI AGAMA ISLAM TERHADAP SISWA DI SDN 3 DOLO (Tinjauan dari Segi Interaksi Edukatif). Scolae: Journal of Pedagogy, 3(1), 59-68. https://doi.org/10.56488/scolae.v3i1.51